Italiaanse Toestanden - Emigratieverhalen

maandag 23 juni 2008

Percorso

Naast al het harde werk in en rondom het huis en het overleggen met ambtenaren, leveranciers, adviseurs en wat niet al, werken de padroni af en toe ook (een klein beetje) aan het toeristische programma. Voor het echte werk is het wachten op de parenti, die restaurants moeten gaan testen, wijn proeven etc. (o ja en af en toe een deurtje afhangen en de elektriciën spelen). We hebben met ze te doen! Vandaag doen we daarom verslag van een leuke wandeling naar Santa Maria della Versa, opgefleurd met veel foto’s. Een aardig uitstapje voor een halve dag of zo voor de toekomstige gasten van de villa.
Wandeling_naar_st_maria  De wandeling is nu nog niet rond, maar we hebben de terugweg (die uiteraard anders is dan de heenweg, voor de broodnodige variatie) al wel min of meer bedacht. Het wordt dus een rondwandeling, netto te doen in ruim 2 uur: 45 minuten heen en ca. 1½ uur terug. De moeilijkheidsgraad wordt bepaald door de te klimmen stukken die een hoogteverschil van ca. 70 meter overbruggen, op de heenweg 1x klimmen en terug 2x.Hpim4143
Bij nat weer kan deze wandeling hooguit met laarzen aan worden gelopen, want de klei tussen de wijngaarden is dan erg moeilijk begaanbaar.

Je begint uiteraard bij de Villa en loopt omhoog naar de doorgaande weg, slaat linksaf en meteen weer rechtsaf de steenslagweg tussen de wijngaarden in. Dit loopt lekker naar beneden (afslagen negeren), tot je na een minuut of vijf een bruggetje over het stroompje Hpim4116  Hpim4117 de Versiggia bereikt, dat je oversteekt om de asfaltweg naar St Maria te bereiken.

Hpim4122 We slaan rechtsaf en lopen een minuut of vijf door tot we het beeld van de Madonna bereiken (informatie over de geschiedenis van het beeld zelf moeten we nog even inwinnen). We lopen daarna een stukje terug (we zijn alleen doorgelopen om het beeld even te zien) en slaan rechtsaf de wijngaarden in na het verkeersbord bij de elektriciteitspaal aan de overkant. Dit is de enige echte klim van de heenweg, die ons in zo’n 20 minuten boven bij een roze kapelletje brengt. Hpim4124 Hpim4144 Hpim4130 Vergeet niet af en toe achterom te kijken en van het uitzicht te genieten (waar ligt de villa? achter de schuur van Antonio), de vorderingen van de druivengroei te bestuderen of de wilde bloemen te bewonderen. Kom je meteen even op adem.
Boven slaan we bij de kapel linksaf en lopen weer een minuut of vijf door tot we bij een T-splitsing van asfaltwegen komen met een blauw bordje Poggio. Hpim4161 Hpim4162 Hpim4175 We verlaten de asfaltwegen en gaan hier rechtdoor de wijngaarden in, langzaam afdalend. Beneden lopen we langs wat boerenschuren naar de dorpsstraten van Villanova. We volgen de asfaltweg naar rechts, gaan met de bocht mee, dan rechtdoor en iets verder met de bocht naar links. In deze bocht is een afslag naar azienda agricola Casa Re, Hpim4178 Hpim4180  waar eventueel wijn geproefd kan worden (kan van tevoren door de padroni gereserveerd worden, denken we). We zijn nu zo’n 35-40 minuten op pad. Nu is het opletten geblazen want direct na het witte bord Palazzo gaan we weer de wijngaarden in, naar rechts. Hpim4185 Hpim4189 Hpim4191 Hier lopen we bijna recht naar beneden en bereiken dan na vijf minuten het dorp, waar je linksom of rechtsom altijd bij de hoofdstraat uitkomt, wanneer je maar naar beneden blijft lopen. Voor een lekker kopje koffie met of zonder broodje in een gezellige atmosfeer raden we Café Smile aan. Verder zijn er tal van winkeltjes (maar let op: zoals overal in Italië is bijna alles van ongeveer 12-15 uur dicht!) en is er zaterdagochtend een marktje. Hét restaurant dat je tijdens een verblijf bij de padroni niet gemist mag hebben is Il Menhir, in  de hoofdstraat (ook voor de lunch): gezellige sfeer en de beste pizza van de wijde omgeving (naast allerlei andere overheerlijke gerechten). Iedere donderdagavond, tijdens de zomermaanden van juni-augustus, is het feest in het dorp. Een avondwandeling naar het feest, na een warme dag, is dan misschien ook niet gek (maar je moet nog wel terug!).

1. Zit er weer één totaan z'n nek in de blubber.

2. Ik word gek van die mediastilte hier en dat wordt er zondag niet beter op...